Na co čeští klienti před odjezdem na dovolenou zapomínají? Jaká jsou jejich očekávání při využití asistenčních služeb v zahraničí? Odpovědi nejen na tyto otázky naleznete v rozhovoru s Petrem Eliášem, Claims Managerem Colonnade, pro OPojištění.cz.
27.07.2023

Léto je doba dovolených, na což se většina z nás samozřejmě těší. Někdo tráví prázdniny doma, někdo na chalupě, ale jiného to táhne za vůní moře, pralesa, koření a za jinými exotickými zážitky. Na internetu najdete desítky zaručených rad, jak se před cestou chovat, co zařídit a co nepodcenit. Claims Manager pojišťovny Colonnade Petr Eliáš se v rozhovoru podělil se svými postřehy a zkušenostmi, které klientům mohou pomoci vyhnout se potenciálním nepříjemným událostem.


Jaké kroky může turista podniknout, aby se vyhnul zdravotním problémům v zahraničí?

Před zahraniční cestou vezměte na vědomí, že jedete nejen za exotikou, mořskou kuchyní, sluncem a mořem, ale jedete také do úplně jiné země s jinou kvalitou služeb, než na kterou jste zvyklí. Jen v několika evropských zemích se například setkáte s podobnou kvalitou zdravotních služeb jako v Česku a v mimoevropských zemích na takovou úroveň narazíte jen zcela výjimečně. Na to mnoho turistů zcela zapomíná a očekává, že v případě mimořádné situace v zahraničí pojišťovna prostřednictvím asistenční služby zajistí stejnou službu a komfort, jak je na to zvyklý z české kotliny. Tak to ale dost často být nemusí, protože to v dané zemi zkrátka a dobře mnohdy není takto nastavené. Nemusíme přitom cestovat ani daleko do exotických krajin. K podobným situacím dojde už ve státech několik set kilometrů od našich hranic.


Mohl byste zmínit nějaký postup, který si klienti před cestou málokdy uvědomují, ale který jim může potenciálně zachránit život?

Zajímavou situací, ve které si mnohdy klienti pojišťoven neví rady, jsou akutní zdravotní problémy, které vyžadují zásah zdravotní záchranné služby. Mnoho klientů si neuvědomuje, že v těchto akutních situacích mu asistenční služba pojišťovny vlastně ihned nepomůže, a to i kdyby chtěla. V těchto situacích, kdy je skutečně třeba přivolat pomoc v podobě rychlé zdravotnické služby, je nutné volat tuto pomoc z místa, kde ji potřebujete pomocí telefonního čísla v dané zemi, které vás propojí na dispečink v konkrétním místě. Samozřejmě je v tu chvíli velmi žádoucí umět alespoň základy v místním jazyce, protože jazyková vybavenost operátorů záchranky v lokálním středisku například nějaké jihoevropské země nemusí být valná… Většinou si zde ale poradíte alespoň se základy angličtiny. Pokud však nejste schopni komunikovat ani tak, můžete se dostat do slušného problému. Asistenční služba vaší domácí pojišťovny vám sanitku nedokáže zavolat, poradí vám maximálně s telefonním číslem, a více už bude na vás.

Proto prosím zapřemýšlejte před cestou, jestli víte, jak si ve vaší dovolenkové destinaci například sobě či pro svého blízkého dokážete přivolat zdravotnickou pomoc! Těch pár minut přípravy za to stojí. Nestane se vám pak například to, co jednomu z našich klientů. Ten si v život ohrožujícím stavu nebyl schopný kvůli jazykové nevybavenosti přivolat rychlou lékařskou pomoc, a protože byl na zahraniční cestě kamionem, tak s tímto dvacetitunovým monstrem musel dojet až na dvůr před nemocnici, kde z posledních sil doslova vypadl do náruče zdravotníků ve stavu. Naše recepční služba v České republice je velmi milá a ochotná, ale ani ta nedokáže vyřešit situaci, kdy vystresovaná manželka volá z Arabských emirátů, že se se jí v moři topí manžel… A ano, i to se děje.


Na co dalšího by měli být klienti připraveni v souvislosti se zdravotními problémy, které se jim můžou přihodit?

Asistenční služba, kterou máte sjednanou u vašeho cestovního pojištění, vám ráda a ochotně pomůže v méně závažných případech, kdy budete potřebovat například ošetření zubů,  postihne vás faraónova pomsta, šlápnete na mořského ježka a podobně… V tom případě vás nasměřuje do nějakého vhodného a blízkého zdravotního zařízení, kde za vás vyřídí ve většině případů i garanci. To znamená, že na místě nebudete muset za zákrok zaplatit. V některých případech a v některých zemích je ale garance komplikovanější anebo úplně nemožná. V tom případě počítejte s tím, že za zákrok na místě zaplatíte kartou anebo většinou v hotovosti, kterou je třeba v tu chvíli mít u sebe. Vaše pojišťovna vám samozřejmě po návratu tyto náklady zpětně vyrovná, ale v danou chvíli je často lepší náklady na místě zaplatit hned v hotovosti, protože se garanci nepodaří vyjednat anebo na ni budete někdy i několik hodin čekat. To je bohužel standardní situace, se kterou je třeba počítat a nezapomínat na ni. Platí to například i pro velmi rozvinuté a vyspělé Spojené státy americké.


Jak je to podle vašich zkušeností s dostupností léků v zahraničí?

Každému cestovateli doporučuji, aby měl s sebou před zahraniční cestou zásobu alespoň několika základních léků, které by mohl potřebovat. Určitě se hodí mít s sebou něco na bolest hlavy, na snížení teploty, léky proti průjmu, nějakou tu náplast či mazání na odřeniny či jiné drobné kožní problémy. To vše vám pomůže vyřešit 90 % problémů, ke kterým by na cestě mohlo dojít a případně vám to pomůže překlenout dobu, než se vám podaří sehnat vhodné lékařské ošetření v případě vážnějšího problému. Samozřejmě, že náklady na léky i ošetření, které na místě v zahraničí vydáte, vám po návratu pomůže vaše pojišťovna uhradit, ale v danou chvíli na místě je často lepší rychlost a včasnost podání léku.


Velké téma je také odcizení vašeho majetku…

Ano, máte pravdu. Ochrana vašeho majetku před odcizením v případě zahraničních cest je doslova samostatnou kapitolou. I zde platí, že v naší malé české kotlině si občas rádi zanadáváme, jak u nás nic nefunguje, všechno je špatně a za hranicemi je tráva zelenější. I v tomto případě si ale pravidelný cestovatel záhy uvědomí, že míra bezpečnosti je v České republice velmi vysoká. Existují destinace, kde riziko toho, že budete okradeni, oloupeni nebo podvedeni, je vyšší, než to, že se vám nic z toho nestane. Toto je pouhé konstatování faktu, rozhodně nejde o bezdůvodné strašení či odrazování od cest do exotických krajin. Jen je to třeba si všechno uvědomit. I Maxipes Fík na svých cestách poznal, že někde prostě platí: „Jiný kraj, jiný mrav.“

Z hlediska ochrany vašeho majetku tedy zvažte, co všechno skutečně na zahraniční cestě potřebujete k životu. Zapřemýšlejte, jestli si váš nový iPad s moderními Apple Watch nemohou užít také nějaký ten den „volna“, kdy zůstanou uložené v bezpečí domova. V mnoha zemích jsou totiž doslova lákadlem pro mnohé lapky, kteří během několika vteřin v restauraci či na pláži řádně oskenují klienta podle toho, co má na ruce či drží v ruce, a pak už se během jeho pobytu v nestřeženém okamžiku zaměří na jeho tašku na pláži. Turista používající tyto výdobytky technologie tím nevědomky mnohdy doslova vybízí k loupeži, protože: „Když má drahé hodinky a elektroniku, určitě bude mít na pokoji i něco dalšího…“  Pokud už se rozhodnete, že tyto a jiné cennosti musí cestovat na dovolenou s vámi, zabezpečte je prosím ve chvílích, kdy je nedržíte v ruce. V jistých jižních krajinách mimo evropský kontinent vám nemusí pomoci ani to, že je v ruce držíte, ale s tím už bohužel nic neuděláme.


Setkáváte se i s případy, kdy se zloděj k majetku klienta dostane například přes hotelový balkon?

Tyto případy nejsou výjimečné, vykradení hotelového pokoje v noci pootevřeným oknem či balkonem je naopak velmi časté. Pokud své věci necháváte bez dozoru, zavřete váš hotelový pokoj včetně oken opravdu pořádně. Raději si po návratu trochu více vyvětrejte, než riskovat pootevřené okno. Radši pokojové dveře zamkněte, než jen to, že je jen přibouchnete. Z mnoha videozáznamů, které jsme měli u šetření pojistných událostí, je zřejmé, že zdolání nedovřeného okna anebo zabouchnutých hotelových dveří je pro lapky otázkou několika vteřin. Věřte mi, je to tak, stačí chvilečka, aby vás o elektroniku a cennosti připravili. V takové situaci se navíc vystavujete riziku, že pojišťovna může namítat to, že jste danou věc řádně nezabezpečili, protože zloději při krádeži věci nepřekonali žádné překážky. Policie, kterou vždy musíte v případě krádeže či loupeže zavolat, totiž žádné překonání překážek neobjeví, a tak vám to i zapíše na místě do protokolu.

Jak jsem zmínil – otevření přibouchnutých dveří je pro lumpy otázkou mrknutí oka, a proto na mnoha hotelových pokojích najdete na vnitřní straně dveří mechanickou pojistku či řetízek, které zabrání otevření dveří. To samozřejmě platí i pro hotelové dveře opatřené elektronickým zámkem na kartu. I ten šikovní zloději překonají během pár vteřin prostrčením speciálního nářadí pod dveřmi u podlahy. Proto je nutné vždy a všude použít zmíněnou mechanickou pojistku na dveřích pokoje, případně pomůže i omotat kliku pokoje zevnitř například ručníkem. Lapka pak nedokáže takovou kliku zachytit nástroji a nedostane se dovnitř. Pootevřené okno či balkon je v jižních zemích v noci velmi osvěžující, nicméně pro fyzicky dobře vybavené místní gaunery je noční šplhání po balkonech oblíbenou kratochvílí. Pokud se turisté ráno probudí bez svých peněz, cenností a elektroniky, je to v takovém případě ještě ta lepší varianta než náhodné setkání s nočním nezvaným hostem na pokoji tváří v tvář. Vždy proto dopředu alespoň pár minut přemýšlejte nad tím, že se něco podobného může stát, a zkuste ztížit možnost místním gaunerům, aby vám dovolenou pokazili.

Pořiďte si také elektronickou kopii vašich dokladů. Uložte si jejich fotografii do telefonu nebo do emailu, kam se dokážete přihlásit i když vám telefon někdo odcizí. To vám může pomoci pokud vám budou vaše doklady v cizině odcizeny. Problémy, které nakonec můžete řešit, budou o něco menší a pro úřady bude jednodušší a rychlejší vám nové doklady vystavit. Bez nich se vám totiž zpět do vlasti bude cestovat poměrně těžko.


Když se nad tím člověk zamyslí, tak, s trochou nadsázky, je lepší zůstat doma a necestovat…

To rozhodně ne! Uvedené informace rozhodně nemají klienty od cest do zahraničí odradit. Cestujeme všichni rádi a poznáváme rádi nová místa, kultury a zvyky. Je jen potřeba se dopředu vždy alespoň trochu zamyslet, popřemýšlet a uvědomit si, že nás nemusí čekat jen blankytně modré moře a romanticky nakloněná palma nad bělostným pískem pláže. Vaše pojišťovna vám pomůže nepříznivý dopad vašeho problému na dovolené zmírnit, ale vždy se bude jednat o problém, který ve větší či menší míře vaši dovolenou ovlivní a náladu pokazí. Na rozesmáté tváře v reklamních šotech pojišťoven v takovou chvíli zapomeňte. Smát se nebudete, ale pokud budete dobře pojištěni, tak vás tato nepříjemná situace může tížit o něco méně.


Zdroj: https://www.opojisteni.cz/pojistny-trh/rozhovory/petr-elias-par-rad-pred-zahranicni-cestou-ktere-vam-muzou-zachranit-zivot/c:25483/